Cel szkolenia: Poinformowanie uczestników o zadaniach i uprawnieniach organów stanowiących jednostki samorządu terytorialnego w okresie wdrażania reformy oświaty w latach 2018/ 2023. Omówienie organizacji roku szkolnego 2018/2019.
Korzyści ze szkolenia: Nabycie i uporządkowanie wiedzy w zakresie reformy oświaty oraz zaplanowanie ich wdrażania w życie.
Adresaci szkolenia: Dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, nauczyciele, pracownicy służb kadrowych.
Prowadzący:
Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczyciela, dyrektora szkoły, dyrektora Wydziału kadr i organizacji w Kuratorium Oświaty i dyrektora Wydziału Edukacji w Urzędzie Marszałkowskim, jest wykładowcą na studiach podyplomowych i kursach kwalifikacyjnych z organizacji i zarządzania oświatą, wieloletni trener szkoleń z zakresu prawa oświatowego.
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Zadania i uprawnienia organów stanowiących jednostki samorządu terytorialnego w okresie wdrażania reformy oświaty w latach 2018/ 2023
2. Zadania i uprawnienia wójta ( burmistrza, zarządu powiatu, starosty) w organizacji zadań oświatowych na terenie gminy, powiatu
3. Kompetencje organów wewnętrznych szkoły
– kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej
– kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców
– kompetencje samorządu szkolnego
4. Obowiązki i prawa dyrektora szkoły w obszarze organizacji pracy szkoły – arkusz organizacji roku szkolnego 2018/19
– organizacja procesu dydaktyczno – wychowawczego w szkole placówce / organizacja zajęć obowiązkowych i dodatkowych dla ucznia, tygodniowy rozkład zajęć, godziny do dyspozycji dyrektora,
– realizacja i monitorowanie podstawy programowej
– współpraca z Radą Rodziców
– działania wychowawcze i profilaktyczne
– zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
– organizacja pomocy socjalnej dla uczniów
– Zakres uprawnień i obowiązków dyrektora szkoły w kontekście przepisów prawa zawartych w Kodeksie Cywilnym, Kodeksie Postępowania Karnego, Kodeksie Rodzinnym i Opiekuńczym
– Współdziałanie ze związkami zawodowymi
– Gospodarka finansowa
a) tryb i zasady sporządzania planu finansowego szkoły
b) realizacja budżetu szkoły / zmiany i przesunięcia
c) odpowiedzialność dyscyplinarna dyrektora
5. Zadania dyrektora szkoły / placówki/, jako organu nadzoru pedagogicznego w podnoszeniu jakości i efektywności nauczania świetle aktualnych przepisów.
– Podstawy prawne sprawowania nadzoru pedagogicznego.
– Wyniki egzaminów zewnętrznych a podnoszenie efektywności nauczania w szkole.- Nadzór dyrektora nad nauczycielem; nadzór kuratorium nad szkołą
– Warunki prowadzenia nadzoru pedagogicznego w szkole,
– Formy nadzoru szkolnego:
6.Prawo pracy w szkole – szczególne i kodeksowe przepisy prawa regulujące stosunek pracy pracowników szkoły
– Status prawny dyrektora szkoły
a) zatrudnienie a powierzenie stanowiska , powierzenie pełnienia obowiązków dyrektora
b) czas pracy, urlopy, wynagrodzenie, ocena pracy
c) odwołanie ze stanowiska – tryb , konsekwencje prawne
– Status prawny nauczycieli:
a) zatrudnianie i zwalnianie ( różne formy stosunku pracy)
b) zmiany w stosunku pracy ( przeniesienia, skierowania, ograniczanie wymiaru zatrudnienia)
c) szczególne przypadki zwalniania ( niezdolność ze względu na stan zdrowia, negatywna ocena pracy, zwolnienie dyscyplinarne)
d) prawa i obowiązki nauczyciela jako funkcjonariusza publicznego.
e) warunki pracy i wynagrodzenia nauczycieli/regulaminy wynagradzania, średnie wynagrodzenie, dodatek uzupełniający/
f) czas pracy- zajęcia obowiązkowe i dodatkowe wykonywane w ramach czasu
g) urlopy wypoczynkowe, urlopy dla poratowania zdrowia i inne świadczenia socjalno- bytowe, fundusz świadczeń socjalnych.
h) uprawnienia emerytalne i rentowe, ochrona zdrowia./ zachowane przywileje przechodzenia na emerytury nauczycielskie, praca w szczególnym charakterze/art. 88 KN bez względu na wiek ,świadczenia kompensacyjne/
– Pracownicy administracji i obsługi.
a) zasady zatrudniania z ustawy o pracownikach samorządowych
b) zasady wynagradzania
c) ocena okresowa urzędników samorządowych
d) ogólne przepisy prawa pracy dotyczące pracowników szkoły/ urlopy macierzyńskie i rodzicielskie
Na szkolenia otwarte realizowane przez COGNITIO Centrum Przedsiębiorczości i Szkoleń może zgłosić się każda osoba chcąca zgłębić wiedzę w określonym obszarze. Zaletą tego rodzaju szkoleń oprócz wiedzy prezentowanej przez Trenera są tzw. „dobre praktyki”, czyli wymiana informacji pomiędzy uczestnikami reprezentującymi różne instytucje i style działania. Szkolenia te są także doskonałą okazją do nawiązania kontaktów zawodowych.
tel. 515 817 668 | e-mail: kmalec@cognitio.edu.pl
Ułatwienia dostępu