Uczestnicy szkolenia otrzymują:
– materiał opisowy – przepisy k.p.a. wraz z komentarzami (który wykorzystają po jego zakończeniu stosując rozwiązania prawne przy prowadzeniu postępowań);
– przykładowe wzory pism i formularzy do stosowania w prowadzonych postępowaniach skargowych, wnioskowych oraz w sprawach załatwianych petycji.
– prezentację multimedialną, po jej omówieniu i zakończeniu szkolenia.
W zależności od potrzeb materiały tekstowe zostaną udostępnione uczestnikom w wersji elektronicznej, po zakończeniu szkolenia.
Cel szkolenia:
Umiejętność prawidłowego załatwiania skarg, wniosków, petycji oraz znajomość zasad ich rozpatrywania jest niezwykle istotna w działalności organów administracji publicznej, zarówno rządowej jak i samorządowej.
Szkolenie ma za zadanie:
Kto będzie prowadzącym szkolenie?
Radca prawny, od 20 lat związana zawodowo z rządową administracją publiczną; zastępca Dyrektora Wydziału Nadzoru i Kontroli w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku. Od 2011 roku prowadzi szkolenia w formie warsztatów praktycznych z zakresu prawidłowego stosowania przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, adresowane do pracowników administracji samorządowej i rządowej, których celem jest doskonalenie zawodowe, wzmocnienie kompetencji, poszerzanie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie praktycznego stosowania przepisów KPA.
Skuteczny trener. Prowadząc szkolenia koncentruje się na tym, by w jak najlepszy, zrozumiały, poparty przykładami sposób przekazać wiedzę uczestnikom.
Program:
1. Charakterystyka postępowania skargowo – wnioskowego — szczególnego rodzaju instytucjonalnej kontroli społecznej nad podmiotami administracji publicznej (art. 221-240)
2. Prawidłowa kwalifikacja wpływających do jednostki, urzędu, wszelkich sygnałów obywatelskich i skutki ich błędnej kwalifikacji – sprawy których nie należy kwalifikować do kategorii rozpatrywanych w ramach Działu VIII kpa (skarg, wniosków).
3. Pojęcie i zakres przedmiotowy skargi na podstawie przepisów Działu VIII kpa – przyczyny skarg zasadnych, częściowo zasadnych, bezzasadnych; najczęstsze zalecenia pokontrolne.
4. Pojęcie i zakres przedmiotowy wniosku na podstawie przepisów Działu VIII kpa.
5. Właściwość organów do rozpatrywania skarg i wniosków;
– braki formalne skargi i treść wezwania do ich uzupełnienia lub wyjaśnienia (warsztaty);
– przekazanie skargi i wniosku zgodnie z właściwością; wskazanie właściwego organu.
6. Terminy załatwiania skarg i wniosków.
7. Rozpatrywanie skarg: na pracowników Urzędu.
8. Rozpatrywanie skarg i wniosków składanych przez radnych, posłów i senatorów – zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi i wniosku.
9. Różnice pomiędzy skargą załatwianą w trybie i na zasadach określonych w dziale VIII KPA, a skargą załatwianą w trybie toczącego się postępowania administracyjnego – obowiązek przestrzegania przez organy rozpatrujące skargi realizacji tzw. zasady jednotorowości proceduralnej.
10. Organizacja przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków (wykład połączony z samooceną – warsztaty)
11. Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków – prowadzenie dokumentacji z zakresu rozpatrywania skarg i wniosków w świetle przepisów kpa i instrukcji kancelaryjnej.
12. Kontrola skarg i wniosków oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie. Udział prasy i organizacji społecznych w trybie rozpatrywania skarg i wniosków.
Ustawa o petycjach – obowiązki podmiotów administracji publicznej w zakresie rozpatrywania petycji wprowadzone ustawą o petycjach.
13. Obowiązki organów związane z przyjmowaniem i rozpatrywaniem petycji.
14. Prawo składania petycji, przedmiot petycji, forma złożenia petycji oraz wymagane elementy formalne petycji (obligatoryjne oraz fakultatywne).
15. Sposób postępowania z petycjami indywidualnymi, zbiorowymi, wielokrotnymi, powtarzającymi się .
16. Ryzyko błędnego kwalifikowania sygnałów obywatelskich i jego skutki (określenie różnicy miedzy petycją a wnioskiem – warsztaty).
17. Forma zawiadomienia o sposobie rozpatrzenia petycji i termin rozpatrzenia.
18. Obowiązki informacyjne adresata petycji.
19. Podsumowanie – dyskusja, indywidualne konsultacje co do sposobu rozpatrywania skarg.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Na szkolenia otwarte realizowane przez COGNITIO Centrum Przedsiębiorczości i Szkoleń może zgłosić się każda osoba chcąca zgłębić wiedzę w określonym obszarze. Zaletą tego rodzaju szkoleń oprócz wiedzy prezentowanej przez Trenera są tzw. „dobre praktyki”, czyli wymiana informacji pomiędzy uczestnikami reprezentującymi różne instytucje i style działania. Szkolenia te są także doskonałą okazją do nawiązania kontaktów zawodowych.
tel. 515 817 668 | e-mail: kmalec@cognitio.edu.pl
Ułatwienia dostępu