Zapraszamy na kompleksowe szkolenie prowadzone przez wysokiej klasy eksperta, podczas których poznacie Państwo obowiązki jakie nakłada na organizację Ustawa o ochronie danych osobowych. Program szkolenia obejmuje zagadnienia prawne, rozwiązania pomocne przy budowaniu systemów bezpieczeństwa informacji, wytyczne odnośnie zabezpieczeń w poszczególnych obszarach organizacji. Celem szkolenia jest zapoznanie Uczestników z procedurą ustawowo wymaganej kontroli wewnętrznej ODO i sprawozdawczości. Kontrola (sprawdzenie) jest nowym obowiązkiem ABI w związku ze znowelizowaną Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dn. 01.01.2015. Warsztaty pozwolą uczestnikom samodzielnie przeprowadzić sprawdzenie (kontrolę wewnętrzną) zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami prawa w aspekcie prawnym i informatycznym oraz opracować w tym zakresie sprawozdanie dla administratora danych. Warsztaty oparte są na metodach kontroli stosowanych przez Inspektorów GIODO.
Omówione zostaną także rewolucyjne zmiany dt. Nowych zadań ABI-ego, które wynikają z rozporządzenie parlamentu europejskiego i rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnym przepływem takich danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
Warsztaty są przeznaczone zarówno do osób posiadających już wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych, a także dla osób nie posiadającej takiej wiedzy.
Podczas zajęć zostaną przedstawione REWOLUCYJNE ZMIANY DOTYCZĄCE NOWYCH ZADAŃ ABI (INSPEKTORA DS. OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH) , które będą obowiązywać od 2018 roku.
Uczestnicy szkolenia otrzymają w formie elektronicznej wszystkie nowe, niezbędne wzory prawem wymaganej dokumentacji oraz wzory planu sprawdzeń, sprawozdań, wewnętrznego rejestru, przykładowe wystąpienia GIODO do ABI-ego i wielu innych.
Główne zalety warsztatów:
Uczestnicy warsztatów otrzymają w formie elektronicznej wszystkie nowe, niezbędne wzory prawem wymaganej dokumentacji oraz wzory planu sprawdzeń, sprawozdań, wewnętrznego rejestru, przykładowe wystąpienia GIODO do ABI-ego i wielu innych.
Kto będzie prowadzącym szkolenie?
Rafał Andrzejewski – prawnik, audytor, trener i wykładowca na licznych seminariach ( w tym w debatach z udziałem GIODO), szkoleniach otwartych i zamkniętych z zakresu ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji.
Konsultant wiodących kancelarii prawnych, specjalista z zakresu ochrony danych osobowych świadczący usługi kompleksowej obsługi prawnej podmiotów gospodarczych, jak i jednostek sektora administracji publicznej, trener z wieloletnim doświadczeniem, które przekłada się na umiejętność przystępnego przekazywania i wyjaśniania skomplikowanych zagadnień prawnych. W ramach obsługi prawnej opracowuje oraz wdraża systemy ochrony danych osobowych w różnych podmiotach. Jest cenionym konsultantem ds. ochrony danych osobowych w uczelniach, jednostkach administracji placówkach oświatowych i medycznych. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie wdrażania polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym oraz systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji.
Sposób przekazywania wiedzy w czasie szkoleń i jakość praktycznych wskazówek cieszą się bardzo dużym uznaniem.
Program szkolenia:
I. WPROWADZENIE
a) Czym są dane osobowe
b) Co to jest zbiór danych osobowych?
c) Różnica między danymi zwykłymi a danymi wrażliwymi,
d) Przesłanki legalności przetwarzania danych osobowych,
e) Podział obowiązków – ADO, ABI, ASI.
II. SPRAWDZANIE ZGODNOŚCI PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH Z PRZEPISAMI O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH – PODSTAWOWE ZAGADNIENIA
III. RODZAJE SPRAWDZEŃ DOKONYWANYCH NA POTRZEBY ADO I/LUB GIODO
IV. SPRAWDZENIE DLA GIODO -PRZYKŁADOWE WYSTĄPIENIA GIODO dt. SYSTEMU MONITORINGU (WZÓR)
V. SPRAWDZENIA DORAŹNE
a) Częstotliwość,
b) Termin
VI. SPRAWDZENIE PLANOWE
a) Częstotliwość sprawdzeń
b) Pojęcia- „zakres” i „przedmiot” w kontekście planu sprawdzeń
c) Przygotowanie planu sprawdzeń – wzór planu sprawdzeń
d) Pierwszy plan sprawdzeń – od kiedy?
VII. PRZEPROWADZENIE SPRAWDZENIA PLANOWEGO-ASPEKTY PRAKTYCZNE
a) Co należy sprawdzać podczas sprawdzenia?
b) Czynności w toku sprawdzenia
c) Jakich dokumentów można żądać podczas sprawdzenia?
d) Pouczenia i Instrukcje kierowane do osób, które nie przestrzegają zasad określonych w dokumentacji
e) Weryfikacja zbiorów danych osobowych, które są przetwarzane u administratora danych lub procesora,
f) Sprawdzenie wypełniania obowiązków związanych z przetwarzaniem danych (art. 23–27,31-35 ustawy),
g) Jak w praktyce sprawdzać systemy informatyczne?
h) Czy można kontrolować procesorów, którym powierzono przetwarzanie danych osobowych?
i) Zlecanie innym osobom/podmiotom przeprowadzania czynności związanych z sprawdzeniami np. ASI
VIII. DOKUMENTOWANIE CZYNNOŚCI DOKONYWANYCH W WYNIKU SPRAWDZEŃ (np. notatka, protokół, kopia obrazu)
IX. JAK W PRAKTYCE PRZYGOTOWAĆ SPRAWOZDANIE?
a) Termin,
b) Zakres,
c) Kto dokonuje i na czym polega?
d) Przykładowy wzór sprawozdania ze sprawdzenia
X. WDROŻENIE ZALECEŃ I USUWANIA STWIERDZONYCH UCHYBIEŃ PRZEZ ABI-EGO
XI. ZAPEWNIANIE ZAPOZNANIA OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH Z PRZEPISAMI O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH
a) Edukowanie osób przetwarzające dane osobowe- np. szkolenia,warsztaty,
b) Testy sprawdzające wiedzę ( wzór)
XII. PODSTAWY PRAWNE POWOŁANIE ADMINISTRATORA BEZPIECZEŃSTWA INFORMACJI (ABI):
a) Jak to prawidłowo zrobić w jednostce organizacyjnej (szkoła, urząd, firma),
b) Obowiązek zgłaszania/powołania i odwołania ABI do GIODO.
XIII. ABI – POWOŁYWAĆ CZY NIE?
a) Jakie są korzyści wynikające z powołania i zgłoszenia ABI?
b) Alternatywa: powołanie innej funkcji związanej z ochroną danych osobowych np. pełnomocnika lub koordynatora ds. ochrony danych osobowych
c) Nowe prawa i obowiązki dla ADO, który nie powoła ABI-ego
XIV. ROLA, ZADANIA I UMOCOWANIE ADMINISTRATORA SYSTEMU INFORMATYCZNEGO (ASI)
a) Czy łączenie funkcji administratora systemu informatycznego i ABI będzie zgodne z przepisami ustawy?
b) Powołanie ASI
XV. PROWADZENIE REJESTRU ZBIORÓW DANYCH PRZETWARZANYCH PRZEZ ADO W KONTEKŚCIE WYMAGAŃ ROZPORZĄDZENIA REJESTRACYJNEGO-WARSZTATY (PRZYKŁADOWY WZÓR)
a) Zawartość lokalnego rejestru zbiorów
b) Struktura
c) Odnotowanie historii zmian (przykłady, warsztaty)
d) Jak spełnić wymóg jawności rejestru?
XVI. REJESTROWANIE ZBIORÓW DANYCH OSOBOWYCH PO NOWELIZACJI USTAWY
a) Kiedy należy zarejestrować zbiór danych osobowych,
b) Zgłoszenie zbioru danych do rejestracji (zgłoszenia tradycyjne, drogą elektroniczną),
c) Powołanie ABI implikujące ograniczenie w zgłaszaniu zbiorów do GIODO
XVII. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH W KADRACH I KSIĘGOWOŚCI:
a) Porozumienie PIP i GIODO w sprawie kontroli.
b) Kserowanie dowodów osobistych w celu zatrudnienia- czy taka praktyka jest dopuszczalna?
c) Udzielanie informacji drogą telefoniczną na temat pracowników- najnowsze wytyczne GIODO
d) Dane osobowe a ZFŚS. Czy dopuszczalne jest żądanie od pracownika przedłożenia rocznego zeznania podatkowego (PIT) w celu wykazania wysokości dochodu, na potrzeby Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?
e) Jak postępować z CV kandydatów do pracy?
f) Kandydaci do pracy – podstawy przetwarzania, obowiązek informacyjny
g) Czy od kandydata do pracy można żądać referencji z poprzednich miejsc pracy?
h) Monitoring pracownika (case study)
i) Czy imiona i nazwiska pracowników podlegają ochronie ustawowej? Czy można takie dane upublicznić?
j) Kserokopie dokumentów a ochrona danych osobowych
k) Na czym polega prawo do ochrony wizerunku ( zdjęcia) ?
l) Czy na identyfikatorach mogą być umieszczone zdjęcia pracowników?
XVIII. ABI W ROZPORZĄDZENIU UNIJNYM. REWOLUCYJNE ZMIANY! OD 25 MAJA 2018 r.
1. Nowe zadania inspektora ochrony danych
• informowanie pracowników o zasadach przetwarzania danych osobowych
• przeprowadzanie szkoleń personelu uczestniczącego w przetwarzaniu danych osobowych
• prowadzenie konsultacji w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych
• monitorowanie przestrzegania przepisów rozporządzenia
• współpraca z organem nadzorczym, a także udzielanie porad na żądanie co do oceny skutków pod kątem ochrony danych osobowych.
2. Niezależność Inspektora
3. Pozycja GIODO w świetle nowego rozporządzenia
4. Prawo do bycia zapomnianym
5. Cechy charakterystyczne zgody
6. Współadministratorzy- kiedy można ich powołać?
7. Zmiany w Rejestrze przetwarzania danych osobowych
8. Ogólne warunki nakładania grzywien administracyjnych- procedura nakładania grzywien administracyjnych, wysokość, podmiot upoważniony do ich nakładania
Metodologia:
Stawiamy nacisk na dyskusję, a wszelkie Państwa pytania i wątpliwości są mile widziane i dogłębnie wyjaśniane. Zaprezentujemy najciekawsze ”case study” (studium przypadku) oraz przeprowadzimy praktyczne ćwiczenia, które pomogą Państwu w codziennej pracy np. jak zarejestrować i zaktualizować zbiór danych osobowych; jak ocenić ile i jakich zbiorów jest w Państwa organizacji. Podamy także przykładowe zapisy umów dotyczące powierzenia przetwarzania danych osobowych osobom trzecim z jednoczesnym wyjaśnieniem ich praktycznego wpływu na stopień bezpieczeństwa tych danych.
Na szkolenia otwarte realizowane przez COGNITIO Centrum Przedsiębiorczości i Szkoleń może zgłosić się każda osoba chcąca zgłębić wiedzę w określonym obszarze. Zaletą tego rodzaju szkoleń oprócz wiedzy prezentowanej przez Trenera są tzw. „dobre praktyki”, czyli wymiana informacji pomiędzy uczestnikami reprezentującymi różne instytucje i style działania. Szkolenia te są także doskonałą okazją do nawiązania kontaktów zawodowych.
tel. 515 817 668 | e-mail: kmalec@cognitio.edu.pl
Ułatwienia dostępu