Ładowanie Wydarzenia

« All Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

PRAWNE ASPEKTY DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ – GRANICE, ZASADY, NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY

24 stycznia 2017 | 10:00 - 15:00

| 390zł + VAT

Ostatnie lata były przełomowe dla dostępu do informacji publicznej w Polsce. Zapadło wiele niezwykle istotnych orzeczeń sądowych m.in. w kwestii ujawniania danych osobowych podmiotów współpracujących z administracją publiczną na podstawie umów cywilnoprawnych.

Urzędnicy zostali postawieni w dość trudnej sytuacji. Z jednej strony, zaniechanie rozpatrzenia wniosku o dostęp do informacji publicznej, może zostać uznane za przestępstwo. Z drugiej strony, ujawnienie danych osobowych interesantów bądź innych urzędników, może zostać uznane za naruszenie ich dóbr osobistych. Nasze szkolenie pomoże urzędnikom podjąć dobrą i przede wszystkim bezpieczną decyzję. Osoby zainteresowane dostępem do informacji publicznej, dowiedzą się o przysługujących im prawach i możliwościach odwołania się od niekorzystnych dla nich decyzji.

Wiedza i umiejętności przekazane w trakcie szkolenia obejmują w sposób kompleksowy zagadnienie prawnych aspektów dostępu do informacji publicznej. Prezentowany Państwu program czerpie nie tylko z regulacji prawnych i dorobku doktryny, ale także bogato wykorzystuje najnowsze orzecznictwo sądowe.

Cele szkolenia:

  • Uporządkowanie już posiadanej przez uczestników wiedzy, jak również przekazanie rzetelnych informacji dotyczących prawnych aspektach dostępu do informacji publicznej.
  • Przedstawienie w sposób kompleksowy i praktyczny procedury udostępniania informacji publicznej z uwzględnieniem zagadnień najbardziej problematycznych. W trakcie szkolenia uczestnicy skupiają się na analizie konkretnych stanów faktycznych.
  • Wyjaśnienie zagadnień problematycznych dotyczących stosowania w praktyce przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej dzięki warsztatom oraz analizom przypadków (case studies), przygotowanych w oparciu o aktualne orzecznictwo sądowe.

Szkolenie przeznaczone dla wszystkich osób zajmujących się udzielaniem odpowiedzi na zapytania składane w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Kto będzie prowadzącym szkolenie:

RAFAŁ ANDRZEJEWSKI

  • Prawnik, trener, konsultant wiodących kancelarii prawnych, specjalista z zakresu dostępu do informacji publicznej i ochrony danych osobowych świadczący usługi kompleksowej obsługi prawnej podmiotów gospodarczych, jak i jednostek sektora administracji publicznej.
  • Wykładowca, trener z wieloletnim doświadczeniem, które przekłada się na umiejętność przystępnego przekazywania i wyjaśniania skomplikowanych zagadnień prawnych.
  • Jest cenionym konsultantem ds. dostępu do informacji publicznej i ochrony danych
  • Sposób przekazywania wiedzy w czasie szkoleń i jakość praktycznych wskazówek cieszą się bardzo dużym uznaniem.
  • W ramach dotychczasowej działalności szkoleniowej zrealizował projekty szkoleniowe i audytorskie z zakresu dostępu do informacji publicznej i ochrony danych osobowych między innymi dla: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Sejmu, Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, Sądu Rejonowego Warszawa-Śródmieście, Sądu Rejonowego w Poznaniu, Urzędu Miasta w Suwałkach, Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku, Związku Międzygminnego w Nowej Soli, Mahle Polska, PGNIG, ORLEN, Pharma Group Sp. z o.o.,  TAURON Ciepło S.A.,  Grupy RWE Polska., BODiE – Banki Spółdzielcze, Bank Zachodni WBK,Getin Noble Bank, Bankowości Spółdzielczej, GDDKiA, SCANIA Słupsk, Związków zawodowych i wielu innych.
  • Autor licznych artykułów na temat dostępu do informacji publicznej i ochrony danych osobowych.

Program szkolenia:

I. PODSTAWOWE ZAGADNIENIA:

1. odformalizowanie postępowania

2. szybkość postępowania

3. w jakim zakresie stosujemy k.p.a. do postępowania regulowanego ustawą o dostępie do informacji publicznych

4. forma złożenia wniosku

5. co należy zrobić jeżeli wniosek jest nieprecyzyjny w swojej treści?

6. złożenie wniosku telefonicznie lub ustnie.

7. czy wniosek mogą składać tylko obywatele polscy?

8. czy wnioskodawca może pozostać anonimowy?

9. czy i kiedy można żądać, by wnioskodawca się ujawnił?

10. brak obowiązku gdy informacja jest zamieszczona w BIP lub Centralnym Repozytorium (art. 10 ust.1)

11. sposób i forma udostępniania informacji publicznej

12. bezpłatność a bezkosztowość dostępu do informacji publicznej

13. terminy

14. w jaki sposób należy dokonać przedłużenia terminu rozpatrzenia sprawy?

15. czy podmiot zobowiązany może uzależnić wydanie kopii dokumentów od ich uwierzytelnienia za zgodność z oryginałem?

16. na czym polega anonimizacja dokumentu i kiedy ją stosujemy?

17. czy urząd posiadający informację publiczną, której nie wytworzył ma obowiązek ją udostępnić?

18. obciążenie kosztami przekształcenia informacji

II. PRAWO DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ

1. podmioty uprawnione do uzyskania dostępu do informacji publicznej

2. podmioty zobowiązane do udostępniania informacji publicznej.

III. POJĘCIE INFORMACJI PUBLICZNEJ ( INFORMACJA PROSTA A PRZETWORZONA)

1. czym jest informacja publiczna?

– Czy wszystkie posiadane przez administrację publiczną dokumenty stanowią informację publiczną?

– Czy informacją publiczną są również umowy zawierane z przedsiębiorcami oraz opinie prawne? – precyzyjne zdefiniowanie pojęcia informacji publicznej,

2. informacja publiczna prosta i informacja publiczna przetworzona, jakie praktyczne znaczenie ma taki podział? Czy w każdym wypadku jesteśmy zobowiązani do opracowania złożonych zestawień na życzenie wnioskodawcy?

3. czy poddanie decyzji administracyjnej anonimizacji może być uznane za przetworzenie informacji publicznej?

4. warsztaty praktyczne oraz przegląd orzecznictwa, pozwalające na lepsze zrozumienie pojęcia informacji publicznej.

IV. UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ- FORMY UDOSTĘPNIENIA

a)urzędowy publikator teleinformatyczny – Biuletyn Informacji Publicznej

b)procedura udostępniania informacji publicznej na wniosek

c)udostępniane informacji publicznej w formie ustnej lub pisemnej bez wniosku

d)wyłożenie lub wywieszenie w miejscach ogólnie dostępnych

V. UDOSTĘPNIANIE INFORMACJI O OSOBACH PEŁNIĄCYCH FUNKCJE PUBLICZNE

a) osoba pełniąca funkcję publiczną

b) zakres przetwarzania danych osobowych osób pełniących funkcje publiczne

c) dostęp do informacji o działalności i dostęp do informacji o osobach pełniących funkcje publiczne

d) informacje o tożsamości osób pełniących funkcję publiczną oraz zakresie i warunkach wykonywania funkcji

e) informacje o kandydatach do pełnienia funkcji publicznej oraz kwalifikacjach osób pełniących funkcje publiczne

f) informacje o wynagrodzeniu osoby pełniącej funkcję publiczną

g) informacje o ukaraniu dyscyplinarnym i karach porządkowych

i) informacje dotyczące wykorzystywania służbowego telefonu i poczty elektronicznej

VI. OGRANICZENIE DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ ZE WZGLĘDU NA PRYWATNOŚĆ I OCHRONĘ DANYCH OSOBOWYCH

a) prywatność a ochrona danych osobowych – przesłanka czy przesłanki ograniczenia

b) prywatność osoby fizycznej

c) definicyjne ramy prywatności

d) prywatność czy publiczność danych osobowych – konieczność ustalenia granic prywatności

e) tajemnica danych osobowych na gruncie art. 39 ust. 2 uodo

f) dane osobowe a tajemnice ustawowo chronione

g) zwolnienie z obowiązku zachowania tajemnicy ustanowionej w art. 39 ust. 2 uodo

h) ograniczenie i odmowa dostępu do informacji publicznej na gruncie art. 5 udip ze względu na prywatność lub ochronę danych osobowych

i) ujawnianie danych osobowych w udostępnianej informacji publicznej

j) anonimizacja danych osobowych przy udostępnianiu informacji publicznej

k)odmowa udostępnienia informacji publicznej z uwagi na prywatność lub ochronę danych osobowych

VII. WYDANIE DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ

a) odmowa udostępnienia informacji publicznej ze względu na tajemnicę prawnie chronioną.

b) odmowa udostępnienia informacji publicznej ze względu ochronę prawa do prywatności osoby pełniącej funkcję publiczną.

c) odmowa udostępnienia informacji publicznej ze względu brak szczególnej istotności dla przetworzenia żądanej informacji publicznej.

d) odmowa udostępnienia informacji publicznej ze względu tajemnice przedsiębiorcy.

VIII. CZYNNOŚCI MATERIALNO-TECHNICZNE- BEZ WYDANIA DECYZJI

a) wniosek nie obejmuje informacji publicznej

b) brak posiadania informacji żądanej

c) odmienny tryb dostępu do żądanych informacji

IX. KONSULTACJE INDYWIDUALNE

Podczas zajęć przedstawione zostanie najważniejsze orzecznictwo WSA i NSA

Uczestnicy szkolenia otrzymają w formie elektronicznej wszystkie dokumenty oraz najważniejsze orzecznictwo.

Formluarz zgłoszeniowy
  1. (wymagane)
  2. (wymagane)
  3. (wymagany adres email)
  4. (wymagane)
  5. Jeżeli w szkoleniu ma uczestniczyć więcej niż jedna osoba prosimy wpisać dane pozostałych osób wedłu poniższego schematu.
  6. Dane do wystawienia faktury
  7. (wymagane)
  8. (wymagane)
  9. (wymagane)
  10. (wymagane)
  11. (wymagane)
  12. Informacje organizacyjne:

    1. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. ze zmianami w przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany ze środków publicznych wystawiamy fakturę zwolnioną z podatku VAT. Faktury wystawiane są w dniu szkolenia standardowo z terminem płatności 7 dni i wręczane uczestnikom szkolenia wraz z materiałami szkoleniowymi lub przesyłane pocztą.

    2. Wszyscy zgłoszeni uczestnicy otrzymają fakturę, materiały szkoleniowe, certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu, serwis kawowy i lunch.

    3. Rezygnacji można dokonać mailem lub telefonicznie na 3 dni robocze przed planowanym terminem szkolenia. W przypadku rezygnacji ze zgłoszonego uczestnictwa po tym terminie centrum COGNITIO s.c. może obciążyć instytucje delegujące kosztami w/w szkolenia.

    4. Organizator zastrzega sobie prawo, zmiany lub odwołania terminu w przypadku małej ilości zgłoszeń.

    5. Potwierdzenie wpłynięcia zgłoszenia należy kierować na numer 510 407 431, 504 476 246 lub mailowo: biuro@cognitio.edu.pl lub fax: 85 874 23 45/ 22 486 31 26

  13. Obowiązek informacyjny w związku z przetwarzaniem danych osobowych

    1) Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest COGNITIO – Centrum Przedsiębiorczości i Szkoleń s.c. (dalej: „ADMINISTRATOR”), z siedzibą: 15 – 604 Stanisławowo 36 d. Z Administratorem można się kontaktować pisemnie, za pomocą poczty tradycyjnej na adres: ul. J. H. Dąbrowskiego 20B, 15-872 Białystok lub drogą e-mailową pod adresem: biuro@cognitio.edu.pl

    2) Administrator nie ma obowiązku wyznaczyć Inspektora Ochrony Danych.

    3) Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a i b Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w oparciu o zgodę osoby, której dane dotyczą.

    4) Przetwarzanie danych osobowych odbywa się w celu udziału w rekrutacji, udziału w szkoleniach, wystawienia dokumentów potwierdzających ukończenie zajęć.

    5) Przetwarzanie danych osobowych nie odbywa się na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora lub strony trzeciej.

    6) Dane osobowe nie pochodzą od stron trzecich.

    7) Administrator nie zamierza przekazywać danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.

    8) Administrator nie będzie przekazywał danych osobowych innym podmiotom, a jeżeli to nastąpi to tylko na podstawie przepisów prawa lub umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.

    9) Dane osobowe będą przetwarzane przez Administratora przez 5 lat.

    10) Osoba, której dane dotyczą ma prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz o prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.

    11) Skargę na działania Administratora można wnieść do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

    12) Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale wzmagane, by można było wziąć udział w szkoleniu. Ich nie podanie spowoduje brak możliwości skorzystania z oferty Administratora.

    13) Administrator nie przewiduje zautomatyzowanego podejmowania decyzji.

 

Szczegóły

Data:
24 stycznia 2017
Godzina:
10:00 - 15:00
Koszt:
390zł + VAT
Kategoria Wydarzenie:

Miejsce wydarzenia

Łódź
Łódzki Dom Kultury, ul. R. Traugutta 18
Łódź,
+ Google Map

Organizator

COGNITIO s.c.
Phone
508 753 744, 507 448 475
Zobacz witrynę: Organizator

Szkolenia otwarte

Na szkolenia otwarte realizowane przez COGNITIO Centrum Przedsiębiorczości i Szkoleń może zgłosić się każda osoba chcąca zgłębić wiedzę w określonym obszarze. Zaletą tego rodzaju szkoleń oprócz wiedzy prezentowanej przez Trenera są tzw. „dobre praktyki”, czyli wymiana informacji pomiędzy uczestnikami reprezentującymi różne instytucje i style działania. Szkolenia te są także doskonałą okazją do nawiązania kontaktów zawodowych.


W celu ustalenia szczegółów i warunków realizacji zamówienia prosimy o kontakt z Katarzyną Malec

tel. 515 817 668 | e-mail: kmalec@cognitio.edu.pl

Pobierz formularz

Ułatwienia dostępu