Ostatnie lata były przełomowe dla dostępu do informacji publicznej w Polsce. Zapadło wiele niezwykle istotnych orzeczeń sądowych m.in. w kwestii ujawniania danych osobowych podmiotów współpracujących z administracją publiczną na podstawie umów cywilnoprawnych.
Urzędnicy zostali postawieni w dość trudnej sytuacji. Z jednej strony, zaniechanie rozpatrzenia wniosku o dostęp do informacji publicznej, może zostać uznane za przestępstwo. Z drugiej strony, ujawnienie danych osobowych interesantów bądź innych urzędników, może zostać uznane za naruszenie ich dóbr osobistych. Nasze szkolenie pomoże urzędnikom podjąć dobrą i przede wszystkim bezpieczną decyzję. Osoby zainteresowane dostępem do informacji publicznej, dowiedzą się o przysługujących im prawach i możliwościach odwołania się od niekorzystnych dla nich decyzji.
Wiedza i umiejętności przekazane w trakcie szkolenia obejmują w sposób kompleksowy zagadnienie prawnych aspektów dostępu do informacji publicznej. Prezentowany Państwu program czerpie nie tylko z regulacji prawnych i dorobku doktryny, ale także bogato wykorzystuje najnowsze orzecznictwo sądowe.
Cele szkolenia:
Szkolenie przeznaczone dla wszystkich osób zajmujących się udzielaniem odpowiedzi na zapytania składane w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Kto będzie prowadzącym szkolenie:
Program szkolenia:
I. PODSTAWOWE ZAGADNIENIA:
1. odformalizowanie postępowania
2. szybkość postępowania
3. w jakim zakresie stosujemy k.p.a. do postępowania regulowanego ustawą o dostępie do informacji publicznych
4. forma złożenia wniosku
5. co należy zrobić jeżeli wniosek jest nieprecyzyjny w swojej treści?
6. złożenie wniosku telefonicznie lub ustnie.
7. czy wniosek mogą składać tylko obywatele polscy?
8. czy wnioskodawca może pozostać anonimowy?
9. czy i kiedy można żądać, by wnioskodawca się ujawnił?
10. brak obowiązku gdy informacja jest zamieszczona w BIP lub Centralnym Repozytorium (art. 10 ust.1)
11. sposób i forma udostępniania informacji publicznej
12. bezpłatność a bezkosztowość dostępu do informacji publicznej
13. terminy
14. w jaki sposób należy dokonać przedłużenia terminu rozpatrzenia sprawy?
15. czy podmiot zobowiązany może uzależnić wydanie kopii dokumentów od ich uwierzytelnienia za zgodność z oryginałem?
16. na czym polega anonimizacja dokumentu i kiedy ją stosujemy?
17. czy urząd posiadający informację publiczną, której nie wytworzył ma obowiązek ją udostępnić?
18. obciążenie kosztami przekształcenia informacji
II. PRAWO DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ
1. podmioty uprawnione do uzyskania dostępu do informacji publicznej
2. podmioty zobowiązane do udostępniania informacji publicznej.
III. POJĘCIE INFORMACJI PUBLICZNEJ ( INFORMACJA PROSTA A PRZETWORZONA)
1. czym jest informacja publiczna?
– Czy wszystkie posiadane przez administrację publiczną dokumenty stanowią informację publiczną?
– Czy informacją publiczną są również umowy zawierane z przedsiębiorcami oraz opinie prawne? – precyzyjne zdefiniowanie pojęcia informacji publicznej,
2. informacja publiczna prosta i informacja publiczna przetworzona, jakie praktyczne znaczenie ma taki podział? Czy w każdym wypadku jesteśmy zobowiązani do opracowania złożonych zestawień na życzenie wnioskodawcy?
3. czy poddanie decyzji administracyjnej anonimizacji może być uznane za przetworzenie informacji publicznej?
4. warsztaty praktyczne oraz przegląd orzecznictwa, pozwalające na lepsze zrozumienie pojęcia informacji publicznej.
IV. UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ- FORMY UDOSTĘPNIENIA
a)urzędowy publikator teleinformatyczny – Biuletyn Informacji Publicznej
b)procedura udostępniania informacji publicznej na wniosek
c)udostępniane informacji publicznej w formie ustnej lub pisemnej bez wniosku
d)wyłożenie lub wywieszenie w miejscach ogólnie dostępnych
V. UDOSTĘPNIANIE INFORMACJI O OSOBACH PEŁNIĄCYCH FUNKCJE PUBLICZNE
a) osoba pełniąca funkcję publiczną
b) zakres przetwarzania danych osobowych osób pełniących funkcje publiczne
c) dostęp do informacji o działalności i dostęp do informacji o osobach pełniących funkcje publiczne
d) informacje o tożsamości osób pełniących funkcję publiczną oraz zakresie i warunkach wykonywania funkcji
e) informacje o kandydatach do pełnienia funkcji publicznej oraz kwalifikacjach osób pełniących funkcje publiczne
f) informacje o wynagrodzeniu osoby pełniącej funkcję publiczną
g) informacje o ukaraniu dyscyplinarnym i karach porządkowych
i) informacje dotyczące wykorzystywania służbowego telefonu i poczty elektronicznej
VI. OGRANICZENIE DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ ZE WZGLĘDU NA PRYWATNOŚĆ I OCHRONĘ DANYCH OSOBOWYCH
a) prywatność a ochrona danych osobowych – przesłanka czy przesłanki ograniczenia
b) prywatność osoby fizycznej
c) definicyjne ramy prywatności
d) prywatność czy publiczność danych osobowych – konieczność ustalenia granic prywatności
e) tajemnica danych osobowych na gruncie art. 39 ust. 2 uodo
f) dane osobowe a tajemnice ustawowo chronione
g) zwolnienie z obowiązku zachowania tajemnicy ustanowionej w art. 39 ust. 2 uodo
h) ograniczenie i odmowa dostępu do informacji publicznej na gruncie art. 5 udip ze względu na prywatność lub ochronę danych osobowych
i) ujawnianie danych osobowych w udostępnianej informacji publicznej
j) anonimizacja danych osobowych przy udostępnianiu informacji publicznej
k)odmowa udostępnienia informacji publicznej z uwagi na prywatność lub ochronę danych osobowych
VII. WYDANIE DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
a) odmowa udostępnienia informacji publicznej ze względu na tajemnicę prawnie chronioną.
b) odmowa udostępnienia informacji publicznej ze względu ochronę prawa do prywatności osoby pełniącej funkcję publiczną.
c) odmowa udostępnienia informacji publicznej ze względu brak szczególnej istotności dla przetworzenia żądanej informacji publicznej.
d) odmowa udostępnienia informacji publicznej ze względu tajemnice przedsiębiorcy.
VIII. CZYNNOŚCI MATERIALNO-TECHNICZNE- BEZ WYDANIA DECYZJI
a) wniosek nie obejmuje informacji publicznej
b) brak posiadania informacji żądanej
c) odmienny tryb dostępu do żądanych informacji
IX. KONSULTACJE INDYWIDUALNE
Podczas zajęć przedstawione zostanie najważniejsze orzecznictwo WSA i NSA
Uczestnicy szkolenia otrzymają w formie elektronicznej wszystkie dokumenty oraz najważniejsze orzecznictwo.
Na szkolenia otwarte realizowane przez COGNITIO Centrum Przedsiębiorczości i Szkoleń może zgłosić się każda osoba chcąca zgłębić wiedzę w określonym obszarze. Zaletą tego rodzaju szkoleń oprócz wiedzy prezentowanej przez Trenera są tzw. „dobre praktyki”, czyli wymiana informacji pomiędzy uczestnikami reprezentującymi różne instytucje i style działania. Szkolenia te są także doskonałą okazją do nawiązania kontaktów zawodowych.
tel. 515 817 668 | e-mail: kmalec@cognitio.edu.pl
Ułatwienia dostępu