Cel:
Zgodnie z przepisami wprowadzającymi przepisy Prawo oświatowe oraz ustawą – Prawo oświatowe szkoły mają obowiązek znowelizowania statutów swoich szkół, przystosowując je do aktualnych przepisów prawa.
Szkolenie ma pomóc w redagowaniu statutów szkół oraz wprowadzić zmiany zgodnie
z zasadami określonymi rozporządzeniem w sprawie zasad technik prawodawczych.
Prowadzący: Główny specjalista ds. oświaty w Starostwie Powiatowym w Ostrołęce. Zajmuje się realizacją spraw z zakresu zadań i uprawnień organu prowadzącego placówki oświatowe jako pełniąca obowiązki dyrektora Wydziału Oświaty. Trener szkoleń z zakresu oświaty i administracji. Wykładowca w szkołach dla dorosłych. Posiada certyfikat doradcy zawodowego. W swoim życiu zawodowym pełniła również obowiązki dyrektora szkół niepublicznych. Autorka książki: „Profesjonalny sekretariat w placówce oświatowej”, Wyd. Presscom Wrocław, 2016 oraz publikacji z zakresu oświaty. Pracowała jako ekspert w zakresie przygotowania koncepcji szkoleń dla pracowników jst w ramach Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. Jest członkiem Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego im. Adama Chętnika w Ostrołęce oraz Zarządu Towarzystwa Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Ostrołęce.
Program szkolenia:
- Statut – najważniejszy akt prawa wewnątrzszkolnego.
- Obowiązki szkoły a obowiązki organu prowadzącego szkołę dotyczące nadawania/uchwalania statutu szkole. W jakim terminie nadać/uchwalić statut szkole.
- Nowe regulacje prawne dotyczące wprowadzenia zmian w statucie szkoły, m.in.:
- ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
- ustawa z dnia 14 września 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe,
- rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli.
- Zakres spraw szkolnych regulowanych statutem obowiązkowych do wprowadzania, m.in.:
- cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
- organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi;
- organizacja pracy szkoły, w tym organizacja oddziałów sportowych, mistrzostwa sportowego, dwujęzycznych, integracyjnych, specjalnych i klas wstępnych,
z uwzględnieniem organizacji nauczania i oceniania w tych klasach, oraz organizację nauczania języka mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych lub języka regionalnego, jeżeli szkoła takie oddziały lub nauczanie prowadzi, organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli szkoła takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeśli szkoła takie zajęcia prowadzi;
- zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy i nauczyciela bibliotekarza, oraz innych pracowników szkoły, w tym także zadania związane
z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, a także sposób i formy wykonywania tych zadań dostosowane do wieku
i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych szkoły;
- szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b ustawy o systemie oświaty;
- organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego;
- prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
- przypadki, w których dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
- sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu;
- formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie.
- Redagowanie statutu szkoły zgodnie z zasadami techniki prawodawczej – Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908).
- Uchwały rady pedagogicznej w sprawie uchwalenia statutu szkoły oraz jego nowelizacji:
- budowa uchwały,
- język uchwały,
- sposób uchwalania.
- Wprowadzanie zmian w statucie.
- Pojęcie „tekst jednolity” a „tekst ujednolicony”.
- Dyskusja panelowa.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
– cena zawiera: materiał szkoleniowe, notes, długopis, przerwa kawowa oraz lunch dla każdego uczestnika
– udzielamy rabatu 15 zł/os. w przypadku zgłoszenia min. 2 osób z jednej instytucji
– zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. ze zmianami w przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany ze środków publ. wystawiamy fakturę zwolnioną z podatku VAT.,
– w razie braku potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia na adres podany w karcie zgłoszenia zalecamy kontakt telefoniczny celem upewnienia się, że zgłoszenie dotarło.