Celem szkolenia jest przekazanie szczegółowej wiedzy z zakresu sporządzania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, umożliwiającej podjęcie różnych czynności związanych z przygotowaniem do prawidłowego planowania i prognozowania dochodów i wydatków oraz monitorowania ich realizacji. Szkolenie kładzie nacisk na praktyczne ćwiczenia w zakresie tworzenia budżetu i nadzorowania jego wykonania. W czasie szkolenia przedstawione zostaną zagadnienia teoretyczne i praktyczne dotyczące planowania budżetowego w jednostce budżetowej, m.in. zasady zawarte w ustawie o finansach publicznych oraz rozporządzeniach ministra finansów. Wskazane zostaną reguły planowania rocznego i wieloletniego oraz odpowiedzialności za nieprawidłowości w przygotowaniu i wykonywaniu planu finansowego.
Do kogo skierowane jest szkolenie?
Szkolenie skierowane do pracowników jednostek sektora finansów publicznych zaangażowanych w przygotowanie i wykonywanie budżetu.
Kto będzie prowadzącym szkolenie?
Praktyk, od 20 lat Skarbnik Gminy. Dyplomowany księgowy, członek Stowarzyszenia biegłych rewidentów, księgowych, doradców podatkowych, prawników i ekonomistów LIBERTAS. Członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Oddział w Białymstoku, Wykładowca na Podyplomowych Studiach w zakresie „Finanse i Rachunkowość Budżetowa, „Audyt Wewnętrzny i Kontrola Wewnętrzna”. Przeprowadzone liczne szkolenia dla urzędników pionów finansowych prokuratury i sądów, jednostek samorządu terytorialnego z zagadnień dotyczących finansów publicznych , rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej z zagadnieniami praktycznymi.
Program szkolenia:
1. Zasady ogólne finansów publicznych, znaczenie uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego w świetle wymogów ustawy o finansach publicznych oraz ustaw szczególnych określających prawne granice wydatków z budżetu.
2. Podstawy budżetowe podstawy, w tym:
– podstawowe definicje budżetowe – dochody, wydatki, przychody, rozchody, deficyt i nadwyżka,
– rola i znaczenie zasad budżetowych w procesie opracowania i uchwalania budżetu oraz podejmowania uchwał okołobudżetowych,
– określenie ram dopuszczalnego zakresu kształtowania treści uchwały budżetowej (struktura modelu uchwały),
– reguły ograniczające samodzielność jednostki samorządu terytorialnego w zakresie planowania budżetowego;
– zasady gospodarki finansowej w toku wykonywania budżetu jednostki.
3. Procedura uchwalania i dokonywania zmian uchwały budżetowej gminy w świetle wymogów ustawy o finansach publicznych.
4. Rozgraniczenie (kompetencyjna linia podziału) zakresu działania organu wykonawczego oraz organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w procedurze budżetowej, w tym:
– przygotowanie i uchwalenie uchwały budżetowej w świetle kompetencji rady w procesie uchwalania budżetu i jego zmian, (inicjatywa uchwałodawcza, opiniowanie, uzgadnianie, praca w komisjach, wniesienie do porządku obrad)
– autopoprawki oraz zmiany projektu uchwały budżetowej w procesie uchwalania budżetu,
– obligatoryjne i fakultatywne zapisy uchwały budżetowej.
5. Najnowsze orzecznictwo regionalnych izb obrachunkowych w świetle procesu uchwalania budżetu i jego zmian.
6. Szczególne zagadnienia związane z podstawami ustalania wydatków budżetowych:
– fundusz sołecki,
– udzielanie pomocy finansowej,
– zasady finansowania działalności pożytku publicznego, sportu oraz innych obszarów zadań publicznych.
7. Szczegółowe zasady określające poziom długu jednostki samorządu terytorialnego i ich wpływ na założenia uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego.
8. Dotacje jako szczególna forma wydatku budżetowego. Stwierdzane nieprawidłowości w świetle najnowszego orzecznictwa regionalnych izb obrachunkowych oraz ustaleń kontrolnych NIK.
9. Wykonywanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego – organ wykonawczy jednostki samorządu
terytorialnego jako podmiot odpowiedzialny za wykonanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
10. Właściwość rady jako organu kontrolnego – zakres przedmiotowy i podmiotowy kontroli, z szczególnym uwzględnieniem zakresu obowiązków Komisji rewizyjnej.
11. Absolutorium na tle źródeł i przyczyn typowych nieprawidłowości stwierdzanych przez organy nadzoru.
Na szkolenia otwarte realizowane przez COGNITIO Centrum Przedsiębiorczości i Szkoleń może zgłosić się każda osoba chcąca zgłębić wiedzę w określonym obszarze. Zaletą tego rodzaju szkoleń oprócz wiedzy prezentowanej przez Trenera są tzw. „dobre praktyki”, czyli wymiana informacji pomiędzy uczestnikami reprezentującymi różne instytucje i style działania. Szkolenia te są także doskonałą okazją do nawiązania kontaktów zawodowych.
tel. 515 817 668 | e-mail: kmalec@cognitio.edu.pl
Ułatwienia dostępu