Trener:
- Licencjonowany doradca podatkowy (nr 12132). Posiada szeroką wiedzę oraz praktyczne umiejętności zdobyte w wyniku 15 letniej praktyki zawodowej w jednej z największych spółek giełdowych w Polsce. Wieloletnie doświadczenie w zakresie praktycznych aspektów rozliczeń podatkowych, wzbogacał poprzez uczestnictwo w projektach realizowanych we współpracy z Kancelarią Podatkową Zimny Doradcy Podatkowi. Specjalizuje się w podatku VAT oraz podatku od nieruchomości.
- Uczestniczył w wielu kluczowych na rynku polskim, projektach optymalizujących zobowiązania podatkowe spółek.
- Posiada długoletnie doświadczenie w prowadzeniu sporów z organami podatkowymi oraz w reprezentacji podatnika przed sądami administracyjnymi. Zajmował się koordynacją kilkuset postępowań podatkowych.
- Przeprowadził szereg szkoleń i seminariów podatkowych. Specjalizuje się w szkoleniach realizowanych na rzecz samorządów terytorialnych oraz instytucji publicznych.
- Od wielu miesięcy prowadzi szkolenia realizowane na rzecz gmin, powiatów oraz ich jednostek i zakładów budżetowych z zakresu zmian w podatku VAT.
- Przeprowadził kilkadziesiąt szkoleń zarówno w temacie obowiązku stosowania tzw. prewspółczynnika przez podmioty i instytucje publiczne jak i w zakresie centralizacji rozliczeń podatkowych gmin na gruncie podatku VAT.
- Na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem Prawo Finansów Publicznych gdzie ukazują się jego artykuły dotyczące zobowiązań podatkowych oraz gdzie udziela odpowiedzi na pytania samorządowców
z zakresu zagadnień dotyczących prewspółczynnika i centralizacji.
- W nr 2/2016 Prawa Finansów Publicznych, opublikował interesujący artykuł poświęcony centralizacji rozliczeń podatkowych gmin w zakresie podatku VAT.
Program:
I. Split payment
Zasady ogólne
- Geneza wprowadzenia systemu podzielonej płatności – split payment
- Cel i założenia mechanizmu split payment
- Podstawa prawna wprowadzenia systemu podzielonej płatności – split payment
- Mechanizm funkcjonowania zasad rozliczeń
- Warunki stosowania mechanizmu split payment
- Zakres przedmiotowy mechanizmu (jakich dotyczy płatności)
- Fakultatywność wyboru płatności w trybie split payment.
Przygotowanie podatnika do stosowania split payment
- Strategia stosowania split payment – analiza wpływu na płynność finansową
- Zasady „znakowania” kontrahentów w systemach komputerowych podatnika dla celów split payment
- Rachunki bankowe w procedurze split payment (czy negocjować umowy z bankami ?)
- Komunikat przelewu
- Zasady podziału transakcji oraz sposób realizacji płatności
- Przelewy grupowe a split payment.
- Dostosowanie systemów komputerowych podatnika do infrastruktury bankowej split payment – zasilanie plików bankowych.
Praktyczne aspekty stosowania mechanizmu split payment
- Czy mechanizm split payment wpłynie na zasady wystawiania faktur VAT?
- Rozliczenia faktoringowe a split payment
- Rachunki powiernicze
- Rozliczenie faktur częściowych
- Zapłata zaliczki a split payment
- Odwrotne obciążenia a split payment.
- Split payment w przypadku faktury mieszanej, wystawionej na prace projektowe (VAT) oraz roboty budowlane (odwrotne obciążenie)
- Korygowanie faktur VAT w trybie split payment
- Czy wyciągi bankowe z rachunku rozliczeniowego, będą podstawą do księgowania transakcji na rachunku VAT
- Zasady kontroli salda na rachunku VAT
Konsekwencje stosowania split payment
- Odpowiedzialność osób trzecich
- Ograniczenia umowne oraz potrącenia należności wzajemnych a split payment
- Zasady uznawania rachunku VAT
- Przeznaczenie środków na rachunku VAT
- Możliwości wykorzystania środków z rachunku VAT na inne cele
Ustawowe zachęty do stosowania split payment
- Obniżenie kwoty podatku VAT w przypadku wcześniejszej płatności
- Ograniczenie odpowiedzialności solidarnej
- Wyłączenie stawek sankcyjnych VAT
- Przesuniecie terminu płatności podatku VAT
- Nowe zasady zwrotu podatku VAT
- Pozostałe konsekwencje split payment
Pozostałe zagadnienia
- Split payment w jednostkach samorządu terytorialnego
- Zagrożenia – ryzyko spadku obrotów
- Zmiany w innych ustawach.
- Czy split payment zastąpi odwrotne obciążenie w branży budowlanej.
II. Pozostałe zmiany w podatku VAT
- Obowiązek JPK VAT dla wszystkich podatników VAT
- Obowiązek przesyłania na wezwanie organu podatkowego, wszystkich struktur logicznych JPK
- Ewidencja VAT w formie elektronicznej
- Obowiązkowe przesyłanie deklaracji VAT w formie elektronicznej
- Rozszerzenie zakresu obowiązkowej fiskalizacji (kasy fiskalne)
- Należyta staranność – Metodyka kontroli
– Obowiązek stosowania należytej staranności
– Kryteria formalne
– Kryteria transakcyjne
– Nowy kontrahent
– Stały kontrahent
- Wykaz podmiotów VAT czynnych
- Pierwsze zasiedlenie (wyrok TS UE)
- Modyfikacja zasad zwrotu podatku
- Zmiany w uldze na złe długi.
- Bezpodstawne wzbogacenia – odmowa zwrotu VAT
- Wykreślanie i przywracanie podatników VAT
- Zmiany w pakiecie paliwowym
- Sankcje VAT
- Rozszerzenie zakresu ograniczenia zwolnienia podmiotowego
- Kasy fiskalne „on – line”
- Zmiany w zakresie opodatkowania bonów – implementacja Dyrektywy UE
- Planowane zmiany w terminach zwrotu podatku VAT
- Planowane zmiany w zakresie stawek VAT
III. Roczna korekta deklaracji VAT
- Podstawa prawna korekty rozliczeń podatku VAT na podstawie tzw. współczynnika
– Zasady liczenia proporcji
– Wyłączenia przy liczeniu proporcji
– Zmiana wykorzystania nieruchomości
– Korekta w przypadku pojazdów samochodowych
– Korekta roczna – zasady ogólne
– Korekta roczna w przypadku środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
– Moment oraz forma dokonania korekty
– Zmiana przeznaczenia towaru lub usługi oraz zmiana prawa do odliczenia a korekta roczna
- Korekta roczna podatku naliczonego VAT za roku 2017 w gminach oraz w pozostałych podmiotach sektora publicznego (prewspółczynnik).
– Podstawa prawna korekty rocznej w zakresie prewspółczynnika
– Zasady ustalania prewspółczynnika dla celów korekty rocznej
– Stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych
– Jak przygotować się do korekty rocznej?
– Korekta roczna w zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
– Czy istnieje obowiązek korekty w przypadku środków trwałych (np. sieci wodociągowych i kanalizacyjnych) oddanych do użytkowania przed wejściem w życie przepisów o prewspółczynniku.
– Wpływ przepisów przejściowych na zakres korekty.
– Wpływ przepisów o centralizacji na sposób i zakres dokonywania korekty
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
– cena zawiera: materiał szkoleniowe, notes, długopis, przerwa kawowa oraz lunch dla każdego uczestnika
– udzielamy rabatu -15 zł/os. w przypadku zgłoszenia min. 2 osób z jednej instytucji
– zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. ze zmianami w przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany ze środków publ. wystawiamy fakturę zwolnioną z podatku VAT.,
– w razie braku potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia na adres podany w karcie zgłoszenia zalecamy kontakt telefoniczny celem upewnienia się, że zgłoszenie dotarło.