PROWADZĄCYM SZKOLENIE będzie prawnik, praktyk i teoretyk w dziedzinie prawa finansowego, a szczególnie procedur planowania budżetowego. Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, studia podyplomowe w zakresie finansów i rachunkowości przedsiębiorstw oraz w zakresie doradztwa podatkowego. Od 27 lat pracuje w administracji samorządowej, 17 lat na stanowisku związanym z kierowaniem zespołem w jednostce sektora finansów publicznych. Posiada doświadczenie jako prelegent na konferencjach i warsztatach z zakresu finansów publicznych i rachunkowości. Współautorka publikacji z zakresu podatków lokalnych i kontroli wewnętrznej. Odpowiedzialna za finanse i koordynację audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych.
Adresaci: Pracownicy działów księgowości w jednostkach budżetowych
Cel szkolenia: Celem szkolenia jest podniesienie i uporządkowanie wiedzy uczestników w obszarze szczególnych zasad rachunkowości budżetowej w zakresie prawidłowej ewidencji księgowej mającej wpływ na przygotowanie urządzeń księgowych do zamknięcia roku budżetowego zgodnie z obowiązującymi podstawami prawnymi z podkreśleniem aspektów praktycznych.
Program szkolenia:
1. Podstawy prawne dotyczące prowadzenia rachunkowości jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych w 2017 r.
2. Omówienie nowego rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości.
3. Czynności przygotowawcze dotyczące zamknięcia ksiąg:
a) analiza dokumentacji finansowo-księgowej pod kątem przygotowania jej do sporządzenia bilansu i jego załączników,
b) analiza kont analitycznych należności w celu przygotowania ich do uzgodnienia sald (jednostki, formy, terminy),
c) analiza kont syntetycznych pod kątem realnego ujęcia ich w bilansie,
d) przegląd dokumentacji dotyczącej ewidencji środków trwałych (prawidłowe zaliczenie do właściwych grup) pozostałych środków trwałych w celu przeprowadzenia inwentaryzacji.
4. Czynności właściwe:
a) przeprowadzenie inwentaryzacji: gotówki w kasie, materiałów, artykułów spożywczych, środków trwałych i pozostałych środków trwałych – ustalenie i wyjaśnienie różnic, ujęcie ich w urządzeniach księgowych,
b) rola kierownika jednostki, przewodniczącego i członków komisji oraz głównego księgowego,
c) przeprowadzenie weryfikacji środków trwałych i pozostałych środków trwałych trudno dostępnych oglądowi i ujęcie wyliczeń w księgach,
d) dokonanie korekty naliczeń funduszu socjalnego (przykłady ewentualnych księgowań) i amortyzacji,
e) analiza konta należności (dochodów) pod kątem ujęcia ich na koncie 245 – „wpływy do wyjaśnienia” i na koncie 290 – „odpisy aktualizujące należności” i w bilansie,
f) dokonanie analizy zobowiązań (zobowiązania wymagalne i niewymagalne),
g) roczne przeksięgowania sald kont do bilansu.
5. Zasady sporządzania bilansu i jego załączników:
a) opracowanie (dokumentów) – załączników potwierdzających kwoty sald kont w bilansie,
b) zasady i dokumentacja dotycząca uzgodnienia sald należności,
c) zasady sporządzenia załączników do bilansu: „Rachunek zysków i strat” i „Zestawienie zmian w funduszu jednostki” sprawdzenie prawidłowości kwot w załącznikach i bilansie.
6. Dyskusja
Na szkolenia otwarte realizowane przez COGNITIO Centrum Przedsiębiorczości i Szkoleń może zgłosić się każda osoba chcąca zgłębić wiedzę w określonym obszarze. Zaletą tego rodzaju szkoleń oprócz wiedzy prezentowanej przez Trenera są tzw. „dobre praktyki”, czyli wymiana informacji pomiędzy uczestnikami reprezentującymi różne instytucje i style działania. Szkolenia te są także doskonałą okazją do nawiązania kontaktów zawodowych.
tel. 515 817 668 | e-mail: kmalec@cognitio.edu.pl