Celem szkolenia jest przedstawienie wymaganego prawem postępowania w zakresie funkcjonowania zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Podczas szkolenia zostaną wyczerpująco przedstawione przepisy prawa materialnego i procedury administracyjnej, mające zastosowanie w tych sprawach na bazie konkretnych przykładów oraz szerokie orzecznictwo w sytuacjach faktycznych budzących wątpliwości interpretacyjne. Uczestnicy szkolenia uzyskają szeroki pakiet informacji dotyczących nowych rozwiązań prawnych w aspekcie ich zastosowania w praktyce w sferze funkcjonowania zezwoleń alkoholowych, na bazie obowiązujących przepisów prawa, orzecznictwa i szerokiej praktyki wraz ze wzorami koniecznych dokumentów.
Do kogo skierowane jest szkolenie?
Urzędnicy gmin zajmujący się wydawaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, pełnomocnicy gminni d/s rozwiązywania problemów alkoholowych, przewodniczący i członkowie komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, pełnomocnicy gminni do spraw profilaktyki alkoholowej.
Kto będzie prowadzącym szkolenie?
Magister prawa, etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego, przewodnicząca składów orzekających organu II instancji w sprawach odwoławczych, szczególnie z zakresu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, transportu drogowego, pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych oraz wielu innych. Przez 6 lat – pozaetatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce.
Program szkolenia:
1. Nowe zasady wnoszenia opłat w systemie ratalnym – bieżące problemy w praktyce organu.
– dodatkowy 30-dniowy termin do wniesienia opłat – konsekwencje prawne i finansowe dla przedsiębiorcy,
– obowiązki organu zezwalającego,
– zasady wygaszania zezwoleń i ustalania terminu 6 miesięcznej karencji w nowej sytuacji prawnej .
2. Jak prawidłowo wydać zezwolenie na sprzedaż alkoholu w świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawa po 19 maja 2016 roku :
– ustalenie prawidłowej treści wniosku o wydanie zezwolenia – nowe przepisy prawa ,
– kiedy należy przeprowadzić postępowanie opiniujące przed komisją ,
– zezwolenia jednorazowe i cateringowe – ustalenie organu właściwego, termin ważności, zasięg terytorialny zezwolenia oraz prawidłowa treść zezwolenia, imprezy masowe
– funkcjonowanie zezwoleń „sezonowych”, mobilne punkty sprzedaży alkoholu, dowóz alkoholu do domu, sprzedaż przez internet – aktualne problemy i orzecznictwo,
3. Wpływ zmian przepisów prawa na wydane już zezwolenia- zmiany treści uchwał .
4. Obowiązki organu zezwalającego wynikające z ustawy o dostępie do informacji publicznej:
– kto może być uprawniony do złożenia wniosku o udzielenie informacji dot. zezwoleń alkoholowych i które informacje trzeba udostępniać,
– istota wniosku o ponowne wykorzystanie informacji publicznej,
– terminy załatwienia wniosku i procedura organu,
5. Procedura kontroli wiarygodności oświadczeń o wartości sprzedaży alkoholu składanych przez przedsiębiorców a kontrole placówek handlowych w terenie – różnice i podobieństwa :
– ustalenie składu zespołu kontrolnego i jego uprawnienia,
– tryb zawiadomienia o terminie kontroli i sposób jej prawidłowego przeprowadzenia,
– dokumenty zespołu kontrolnego upoważniające do przeprowadzenia kontroli,
– miejsce kontroli – urząd czy siedziba przedsiębiorcy ?
– metody i zakres badania dokumentów finansowych- rodzaje żądanych dokumentów, forma ich przekazywania zespołowi kontrolnemu,
– sprzedaż alkoholu nieletnim i nietrzeźwym,
– picie alkoholu przed sklepem, w „miejscach publicznych” itp.
– kontrola tytułów prawnych do korzystania z lokali stanowiących punkty sprzedaży ,
– źródła zaopatrywania się przez przedsiębiorców w alkohol ,
– kto może „stać za ladą” ,
– badanie bieżącego spełniania zasad usytuowania punktu sprzedaży alkoholu.
– kontrola sposobu wydzielenia stoisk z alkoholem w sklepach ,
– zakazy reklamy i promocji napojów alkoholowych – wyjątki, reklama w ogródkach piwnych,
– prawidłowe sporządzanie protokołu z kontroli i co dalej ?
6. Cofnięcie zezwolenia ;
– procedura organu,
– skargi sąsiadów, mieszkańców, pisma z policji
– zbieranie materiału dowodowego ,
– odpowiedzialność sprzedawcy a odpowiedzialność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
7. Reguły prawidłowego konstruowania treści uchwał „alkoholowych” na terenie gminy- porady prawne i praktyczne.
– co powinno być obiektem chronionym w gminie ,zasady ustalania odległości ,
– bezwzględne i czasowe zakazy sprzedaży alkoholu – możliwości prawne i ustalanie obszarów chronionych przez radę gminy ,
– jak i kiedy zmienić limit punktów sprzedaży alkoholu.
8. Jak prawidłowo stosować przepisy kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu o wydanie, cofnięcie, zmianę i wygaszanie zezwoleń na sprzedaż napojów – porady prawne i praktyczne.
9. Indywidualne konsultacje w wykładowcą.
Na szkolenia otwarte realizowane przez COGNITIO Centrum Przedsiębiorczości i Szkoleń może zgłosić się każda osoba chcąca zgłębić wiedzę w określonym obszarze. Zaletą tego rodzaju szkoleń oprócz wiedzy prezentowanej przez Trenera są tzw. „dobre praktyki”, czyli wymiana informacji pomiędzy uczestnikami reprezentującymi różne instytucje i style działania. Szkolenia te są także doskonałą okazją do nawiązania kontaktów zawodowych.
tel. 515 817 668 | e-mail: kmalec@cognitio.edu.pl
Ułatwienia dostępu