Cel szkolenia:
Umiejętność prawidłowego załatwiania skarg, wniosków, petycji oraz znajomość zasad ich rozpatrywania jest niezwykle istotna w działalności organów administracji publicznej, zarówno rządowej jak i samorządowej.
Prowadzący:
JACEK WAJS – specjalista z zakresu procedur administracyjnych (KPA), ochrony danych osobowych, informacji publicznej, profesjonalnej obsługi klienta i systemów zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego. Realizator wielu unijnych programów, m.in.: „Expert – Urzędnik”, „Nowoczesny Urząd”, „Urząd na miarę Europy”, “Partnerski urząd gminy przyjazny mieszkańcom”. Doświadczony wykładowca oraz samorządowiec-praktyk, szkolący od kilku lat pracowników administracji samorządowej i rządowej na terenie całego kraju (urzędy marszałkowskie, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin i ich jednostki organizacyjne, archiwa państwowe, IPN, KGP, MA i C, NFZ).
Program:
1.Ustawa o petycjach – analiza praktyczna
2.Konstytucyjne prawo obywatela do składania petycji, skarg i wniosków
3.Badanie treści pisma ( skarga a wniosek, wniosek a petycja )
4.Organizacja przyjmowania skarg i wniosków w urzędzie – analiza Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
5.Przedmiot skargi/ wniosku/ petycji – skarga na zachowanie urzędnika a skarga na jego działanie. Wniosek w trybie KPA a petycja w trybie ustawy o petycjach
6.Właściwość organów, przekazywanie wg właściwości skarg/ wniosków/ petycji w trybie KPA , w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej , w trybie ustawy o petycjach
7.Skarga w sprawie indywidualnej a wszczęcie postępowania administracyjnego
8.Charakter skargi w sprawie, w której toczy sie już postępowanie administracyjne
9.Charakter skargi złożonej po zakończeniu postępowania administracyjnego w sprawie zakończonej decyzją ostateczna organu.
10.Terminy załatwienia skarg/ wniosków/ petycji w trybie w/w ustaw – przypomnienie zasad liczenia terminów ( KPA )- nowe uregulowania
11.Treść zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi/ wniosku/ petycji w trybie w/w ustaw
12.Ponowna skarga/ wniosek w tej samej sprawie- sposób załatwienia. Petycja w tej samej sprawie .
13.Skargi i wnioski składane przez prasę lub organizacje społeczne, reakcja na przesłany materiał prasowy- analiza wybranych zagadnień z prawa prasowego
14.Nadzór bezpośredni i kontrola przyjmowania i załatwiania skarg. Analiza wybranych zagadnień z protokołów pokontrolnych wojewodów.
15.Wniosek w trybie KPA a wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej
16.Skargi i wnioski anonimowe, anonimowa petycja- tryb postępowania
17.Potwierdzanie dokumentów “za zgodność z oryginałem” ( dokumenty wytworzone przez organ potwierdzający a dokumenty będące w posiadaniu organu potwierdzającego) Analiza wybranych zapisów ustawy Prawo o notariacie. Nowe uprawnienie do potwierdzania “za zgodność z oryginałem” upoważnionego pracownika organu prowadzącego postępowanie administracyjne po nowelizacji KPA z czerwca 2017
18.Potwierdzanie własnoręczności podpisów. Analiza Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2007 r. w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki. Analiza wybranych zapisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Na szkolenia otwarte realizowane przez COGNITIO Centrum Przedsiębiorczości i Szkoleń może zgłosić się każda osoba chcąca zgłębić wiedzę w określonym obszarze. Zaletą tego rodzaju szkoleń oprócz wiedzy prezentowanej przez Trenera są tzw. „dobre praktyki”, czyli wymiana informacji pomiędzy uczestnikami reprezentującymi różne instytucje i style działania. Szkolenia te są także doskonałą okazją do nawiązania kontaktów zawodowych.
tel. 515 817 668 | e-mail: kmalec@cognitio.edu.pl